
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY’2022 JUŻ ZA NAMI !..
Początek maja to matury w szkołach średnich. Natomiast uczniowie kończący szkołę podstawową mają swój „wielki egzamin” pod koniec tego pięknego miesiąca. W tym roku w naszej szkole do egzaminu ósmoklasisty przystąpiła młodzież z 5 klas.
24 maja 2022 (wtorek) odbył się egzamin z języka polskiego. W środę uczniowie rozwiązywali zadania z matematyki, a we czwartek zmierzyli się z arkuszem z języka angielskiego.
Z 19 zadań sprawdzających wiedzę i umiejętności z języka polskiego, aż 11 stanowiły zadania otwarte. Najwyżej punktowane jest wypracowanie. W sumie można za nie zdobyć 20 punktów /na 45 p/. Oceniany tekst musi mieć minimum 200 słów. W rozprawce należało, odwołując się do wybranej lektury obowiązkowej oraz innego utworu, rozważyć trafność stwierdzenia: "Z przyjacielem łatwiej pokonać trudności". Opowiadanie miało z kolei opisywać spotkanie z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej na temat: "Wspólna przygoda skłoniła cię do refleksji, że warto było przenieść się do świata przedstawionego w lekturze".
Egzamin ósmoklasisty z matematyki składał się z 19 zadań, niektóre miały formę zamkniętą, inne otwartą. Tych ostatnich było w tym roku tylko 4. Za całość można uzyskać 25 punktów. Nie zabrakło zadań, w których trzeba było wykorzystać twierdzenie Pitagorasa, obliczyć prędkość. Trudności mogło przysporzyć zadanie z przekątną rombu.
Z języka angielskiego zadania dotyczyły: słuchania ze zrozumieniem (pytania do nagrań), czytania ze zrozumieniem (pytania do tekstu np. uzupełnianie luk), tworzenia wypowiedzi (np. napisanie e-maila). Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać maksymalnie 55 punktów: za zadania zamknięte -34, a za otwarte – 21.
A jak oceniają egzamin sami uczniowie… oto kilka wypowiedzi tuż po:
„Egzaminy w tym roku były bardzo łatwe, a szczególnie matematyka …no może po prostu łatwej”
„Ile procent?..Będzie stówa!”
„Moim zdaniem najłatwiejszy egzamin był z matematyki, spodziewałam się o wiele wyższego poziomu. Angielski i polski podobnie jeżeli chodzi o trudność. Chociaż jeśli miałabym wybrać, to polski był najtrudniejszy”.
„Uważam, że egzaminy były dosyć przyjemne do pisania, ale potrzebna była wiedza teoretyczna, żeby faktycznie wiedzieć jak dobrze zrobić dane zadanie. Pomimo stresu, nie miałam większych problemów. Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pomysł na zadanie to była połowa sukcesu.”
„Egzaminy, były dosyć proste, wydawało się, że będą o wiele trudniejsze. Na polskim spodziewałam się „Zemsty”. Uważam, że dobrze mi poszło. Matematyka również nie była trudna, jednak nie podołałam przez proste błędy w obliczeniach czy wzorach, ale były to zadania typowo egzaminacyjne, przewidywalne. Angielski był bardzo prosty. Fajnie, że słuchanie miało lepszą jakość niż na próbnym. Poszło mi dobrze oprócz matematyki, która… no …nie jest moją mocną stroną ”.
„Największą niespodzianką była Zemsta. Choć byłem przygotowany na tę lekturę, wszyscy myśleli, że będą Kamienie na szaniec. Z matematyki nic nie sprawiło mi problemu. Zadania były proste i bez problemu można było je rozwiązać. Taką samą opinię mam po dzisiejszym języku angielskim ”.
„Najbardziej zaskoczyła mnie Zemsta, ale zadania z nią związane były dosyć łatwe. Temat opowiadania też był bardzo przyjemny, można było się rozpisać. Matematyka była niespodziewanie prosta. Było kilka zadań z geometrii, ale rozwiązywaliśmy podobne na lekcjach, więc nie sprawiły mi one problemu. W zadaniach otwartych musieliśmy obliczyć prędkość samochodu, objętość graniastosłupa i długość przekątnej w rombie. Myślałam, że zadania będą o wiele trudniejsze. Angielski również był dosyć łatwy. W mailu do kolegi mieliśmy napisać o tym, że zepsuł się nam telefon. Podsumowując jestem bardzo zadowolona z tego, jak mi poszły egzaminy. Liczę na dobre wyniki”.
Na oficjalne wyniki uczniowie będą musieli jednak poczekać do 1 lipca 2022 roku.
Przypomnijmy, że w przypadku egzaminów ósmoklasisty nie obowiązuje próg punktowy. Uczeń może otrzymać minimalną liczbę punktów, a i tak uzyska promocję. Warto jednak było postarać się o dobry wynik, bo może on okazać się pomocny w rekrutacji do wybranej szkoły średniej.