Szkoła Podstawowa Nr 3 im. doktora Janusza Petera w Tomaszowie Lubelskim

Tutaj powinien być opis

GŁOŚNE CZYTANIE KSIĄŻEK DOKTORA JANUSZA PETERA

21 września 2021r. najstarsi uczniowie, nauczyciele i dyrekcja naszej  szkoły wzięli udział w akcji „Czytanie książek doktora Janusza Petera”. Spotkanie zorganizowano w roku jubileuszu 400 - lecia miasta Tomaszów Lubelski oraz 130. rocznicy urodzin patrona Szkoły Podstawowej nr 3.

Całość poprowadziły: pani Joanna Kwiatkowska, na co dzień pracująca w naszej bibliotece oraz Hania Kwiatkowska uczennica klasy 8c.

We wstępie przybliżyły one postać patrona:

W historii naszego kraju i każdego regionu są postacie znane całemu społeczeństwu. W historii najnowszej są również postacie nieprzeciętne. W dziejach istniejącego już 400 lat miasta Tomaszów na trwałe zapisał się patron naszej szkoły – doktor Janusz Peter. W roku jubileuszu 130.  rocznicy jego urodzin, niezmiennie mówimy o nim z uznaniem. Nazwisko doktora Petera na stałe związało się z Tomaszowem Lubelskim, a we wspomnieniach osób, które go znały, jawi się nam przede wszystkim jako człowiek dobry dla drugiego człowieka. Pracownicy szpitala wspominali go jako budowniczego nowego szpitala tomaszowskiego oraz doskonałego dyrektora - organizatora pracy placówki. Pacjenci mówili o nim: bardzo dobry lekarz, u którego chory zawsze znalazł pomoc i poradę. Nazywa się go regionalistą i twórcą Muzeum Regionalnego. Ze wspomnień byłych żołnierzy AK i BCH, snutych jeszcze nie tak dawno na zbiórkach harcerskich, przy ogniskach, wyłaniał się jako wielki patriota. Działający z narażeniem własnego życia pod pseudonimem „Kordian”, w czasie okupacji, uratował życie wielu partyzantom.

Doktor Peter, będąc lekarzem, dyrektorem szpitala i pracownikiem naukowym, nie zawężał swoich zainteresowań do spraw medycyny praktycznej. Miał dwa warsztaty pracy, warsztat pierwszy stanowił szpital. Warsztatem drugim była ogromna domowa biblioteka, obfitująca w białe kruki w dziedzinie historii i literatury.

Czytanie fragmentów publikacji Petera rozpoczęli uczniowie z klasy 8a: Amelia Kierepka, Martyna Garbula, Tomasz Malec, Mikołaj Anioł, Julia Mrozik, Patryk Fichner i Daria Oleszczuk.

Słuchając kolejnych fragmentów  monografii pt. „Szkice z przeszłości miasta kresowego”, mogliśmy się dowiedzieć jak rozwijał się Tomaszów, otoczony początkowo fosami i wałami obronnymi. Wysłuchaliśmy opowieści o powstaniu drewnianego kościoła,  rozwoju aptekarstwa i fabryce porcelany, a także o tym, jak bronili się tomaszowianie przed najazdami Szwedów i Kozaków, jak im się żyło pod zaborami oraz w czasie okupacji niemieckiej.

Pan dyrektor Piotr Szumilak odczytał fragment dotyczący powstania osady zwanej Jelitowem, a potem Akt lokacyjny miasta Tomaszów.

Dalej czytanie kontynuowali uczniowie klasy 8c: Jagoda Czekirda, Maja Sawiak, Hanna Faryna, Katarzyna Kamińska, Lena Kulczyńska, Martyna Iwanicka, Gabriela Nowosielecka, Paulina Palak, Zuzanna Sokalska, Weronika Michalczuk, Julia Portka i Tomasz Bondyra.

W ich wykonaniu usłyszeliśmy również fragmenty listów doktora dotyczące jego zbiorów muzealnych oraz pasji, jaką było malarstwo.

Natomiast panie dyrektorki: Bożena Tucka i Joanna Girguś odczytały fragmenty poruszające trudny temat II wojny światowej, który Peter zawarł w zbiorze artykułów i relacji pt. "Tomaszowskie za okupacji”.

Na zakończenie Tomasz Bondyra zaśpiewał piosenkę o Roztoczu i naszym uroczym miasteczku.

Lekcja o przeszłości Tomaszowa urozmaicona była prezentacją multimedialną zawierającą najstarsze zdjęcia tomaszowskich budynków, pomników, ulic, którymi przed laty przechadzał się nasz patron oraz dekoracjami nawiązującymi nawiązującymi do tamtych lat.

Spotkanie z prozą patrona zorganizowały panie: Joanna Kwiatkowska, Małgorzata Nowosielecka i Marzena Wnuk – Więcławek.

Czytanie fragmentów dzieł doktora Janusza Petera miało przybliżyć naszym uczniom postać patrona szkoły, a jednocześnie ukazać widzianą jego oczyma historię 400-letniego miasta Tomaszów Lubelski oraz zachęcić do sięgnięcia po książki jego autorstwa.

Uczniowie oraz ich wychowawcy bardzo cieszyli się, że mimo pandemii, ale przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa, mogli wziąć udział we wspólnym czytaniu.