Szkoła Podstawowa Nr 3 im. doktora Janusza Petera w Tomaszowie Lubelskim

Tutaj powinien być opis

Międzynarodowy Projekt Czytelniczy „Magiczna moc bajek” Moduł VI - Odwaga. Strach.

Odwaga to panowanie nad strachem, a nie brak strachu. To nie sztuka zdobyć się na bohaterstwo, gdy się jest odważnym. Prawdziwa sztuka to być tchórzem i zrobić coś bohaterskiego. Właściwie, to odważny może być tylko ten, kto nie jest odważny.

Bajkowa Drużyna z Małej Trójki zakończyła działania w ramach Modułu VI „Odwaga. Strach.”. Poznaliśmy odwagę jako umiejętność dokonywania mądrych wyborów i umiejętność przeciwstawiania się złu. Rozmawialiśmy również o strachu, lęku, które dotykają każdego z nas. Dlatego apel do dorosłych: nie oczekujmy od dzieci śmiałości i odwagi. Wspierajmy je pozwalając im się bać. Zachęcajmy do wyrażania swoich emocji. A oto działania poszczególnych klas:

Klasa  1b  oglądała „Przygody Koziołka Matołka” oraz zwiedziła wirtualnie  Pacanów - małe miasteczko w Małopolsce, w którym znajduje się Europejskie Centrum Bajki im. Koziołka Matołka. Dzieci wykonały  prace plastyczne poświęcone Koziołkowi.

Klasa 2b przygotowała Teatr Cieni na temat "Strach ma tylko wielkie oczy". Dzieci swobodnie wypowiadały się na temat swoich lęków, obaw.  Z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa dzieci rozmawiały o znanych osobach z tym zespołem. Wykonały  prace plastyczne pt. "Moja kolorowa skarpetka" oraz rodzinne zdjęcia kolorowych skarpetek.  

Klasy 3c i 3e – po przeczytaniu opowiadania " Strach ma wielkie oczy" –rozmawiały na temat emocji, które przeżywają. Podawały przykłady jak pokonać swój własny strach. Klasy trzecie wykonały  piękne bajkowe życzenia z okazji 89 urodzin Koziołka Matołka. Kartki z życzeniami zostały wysłane do Pacanowa. Z okazji Światowego Dnia Książki i praw autorskich dzieci wykonały piękne zakładki do książek z logo projektu „Magiczna moc bajek”. Zakładki zostały wysłane do organizatora.

Klasa 2 d rozpoczęła swoje modułowe zajęcia od przeczytania opowiadania o drugiej skarpetce z książki Justyny Bednarek „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”. Rozmawiała o odwadze i uwierzeniu we własne możliwości. W wyjaśnieniu pojęcia odwaga pomogła książka „Strach ma wielkie oczy” G. Wolszczak –  czytana przez panią bibliotekarkę. Uczniowie analizowali treści bajki oraz ustalili morał. Dużo emocji przyniosło malowanie  „Straszaków-Cudaków” za pomocą barwnej plamy.  Uczniowie opowiadali o „Straszakach-Cudakach”, ustalali w jakich sytuacjach mogą nam pomóc i kiedy możemy je wykorzystać do pokonywania swoich lęków.  Zabawa „Zaufaj mi” ( zabawa w parach, jedno dziecko ma zasłonięte oczy, drugie prowadzi je do wyznaczonego celu) -wzmocniła wiarę w drugą osobę.  Nie warto się bać, strach trzeba pokonywać.  Dzieci po wysłuchaniu zabawnej bajki „Kura, co tyła na diecie” przeprowadziły  analizę treści, zapisały wnioski: zdrowo się odżywiamy, akceptujemy siebie, jesteśmy tolerancyjni, sami podejmujemy decyzje o sobie – niezależność w myśleniu. Klasa 2 d  dołączyła do Bajkowych Urodzin Koziołka Matołka. Wysłano bajkowe życzenia z okazji 89 urodzin najsłynniejszej polskiej kozy wykonane przez chętnych uczniów. Przypomniano sylwetkę Koziołka Matołka. Przytoczono przykłady jego odwagi. Rozmawiano z dziećmi na temat ich bohaterskich czynów - „Kogo Ty uważasz za bohatera?”  „Strach jest potrzebny” – zaprezentowano różne scenki z życia, wymagające ostrożności, uwagi i roztropności. Nauczyciel przytoczył różne sytuacje życiowe, w których występuje uzasadniony lęk czy obawy wykorzystując krótkie filmiki. Dzieci dołączyły również do akcji „Dzień Kolorowej Skarpetki” – „Załóż kolorowe skarpetki” i obejrzały prezentację dotyczącą Światowego Dnia Zespołu Downa, które miały na celu podniesienia świadomości na temat życia i potrzeb osób z Zespołem Downa.  Rozmawiały o akceptacji i tolerancji kolegów – uczniów klas integracyjnych w naszej szkole. Próbowały zrozumieć niektóre zachowania i działania. Dzieci zaskoczyły wszystkich wykonaniem magicznych kapeluszy,  po założeniu których stajemy się bardziej odważni, silniejsi, wierzymy w siebie i jesteśmy jeszcze lepszymi ludźmi. To wspaniały pomysł. Myślimy, że taki kapelusz przydałby się czasami każdemu z nas.

21 marca w Światowym Dniu Zespołu Downa dzieci wszystkich klas  założyły kolorowe skarpetki, symbol solidaryzowania się z osobami chorymi na Zespół Downa.

Koordynatorki: Jolanta Kowalska, Marta Pitura