
Międzynarodowy Projekt Czytelniczy „Magiczna moc bajek” Moduł II - Przyjaźń i miłość
„Przyjacielu, jeśli będzie Ci dane żyć sto lat, to ja chciałabym żyć sto lat minus jeden dzień, abym nie musiał żyć ani jednego dnia bez Ciebie…”
A.A. Milne „Kubuś Puchatek”
Realizacja drugiego modułu Międzynarodowego Projektu Czytelniczego „Magiczna moc bajek” obfitowała wieloma przedsięwzięciami.
Klasa I b pamiętała o Dniu Postaci z Bajek. Dzieci przyszły do szkoły pięknie ubrane, czym wzbudziły podziw swoich kolegów i nauczycieli. Opowiadały o swoich książkowych bohaterach oraz uzasadniały dlaczego są dla nich wzorem. Pierwsza ,,b” przeczytała książkę „Franklin mówi Kocham Cię”. Dzieci dyskutowały, że świadomość bycia kochanym jest o wiele ważniejsza niż wyszukane prezenty.
Klasa II b poznała upartego i niesfornego Koziołka, bohatera książki Sergiusza Michałkowa „Nie płacz, Koziołku”. Dzieci przygotowały „Dekalog Przyjaźni”. Poznając wartość przyjaźni zobowiązały się do przestrzegania Dekalogu.
Klasa 2d z zainteresowaniem śledziła losy paczki przyjaciół z warszawskiego podwórka. Wyjaśniła znaczenie słów „Prawdziwy przyjaciel to skarb”. Dzieci poznały również książkę Heleny Bechlerowej pt. „Dwaj przyjaciele” dzięki której zrozumiały, że „prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”. Ułożyły też własne opowiadanie pt. „Mój przyjaciel i ja”. Nie zapomniano o Międzynarodowym Święcie Życzliwości, które zawsze w naszej szkole było obchodzone szczególnie uroczyście. Dzieci pamiętały o Święcie Pluszowego Misia. Każdy zaprezentował swojego ulubieńca.
Klasa II d obejrzała teatrzyk kukiełkowy na podstawie książki Pana Poety „Paw, co miał ogon z przyjaźni”. Po rozmowie uczniowie wywnioskowali, że gest przyjacielskiej pomocy nie musi być wielki. Ustalili, że uczynność wobec osoby będącej w potrzebie może w zaczym stopniu zmienić jej świat. Dzieci wykonały cudnego pawia, który jest symbolem cudnej przyjaźni.
Klasy III c i III e rozmawiały o tolerancji, poszanowaniu drugiego człowieka. Na podstawie lektury Marcina Pałasza „Sposób na Elfa” utwierdziły się w przekonaniu, że wielka przyjaźń może istnieć pomiędzy ludźmi i ich zwierzętami. Uczniowie opowiadali o swoich relacjach między nimi a ich pupilami. Postanowili nieść pomoc zwierzętom ze schroniska. Do projektu „Najładniej czyta moja mama i mój tata” włączyli się rodzice, którzy rozumieją jak wielkie korzyści przynosi wspólny czas spędzony na czytaniu książek.
Podczas realizacji listopadowego Modułu II wychowawcy przekazali najmłodszym, jak ważne są relacje z innymi ludźmi, jak cenne mieć dobrych kolegów, przyjaciół i co najważniejsze jak samemu być dobrym kolegą. Bo prawdziwy przyjaciel to wielki skarb! Można liczyć na jego wsparcie, pomoc. Przyjaźń uczy nas słuchania, otwartości na drugiego człowieka. Rozwija w nas empatię, opiekuńczość, odpowiedzialność. Wiele dziecięcych przyjaźni nadal funkcjonuje w życiu dorosłym. Nie zapominajmy, że Przyjaźń jest jedną z najważniejszych wartości.
„- Kubusiu, jak się pisze MIŁOŚĆ?
- Prosiaczku, Miłość się nie pisze, MIŁOŚĆ się czuje…”
A.A. Milne „Kubuś Puchatek”