Szkoła Podstawowa Nr 3 im. doktora Janusza Petera w Tomaszowie Lubelskim

Tutaj powinien być opis

Obiady - PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA W OKRESIE PANDEMII COVID-19

Cennik, Karta zgłoszenia i zasady odpłatnosci pod tekstem w załącznikach

Zapewnienie bezpieczeństwa pracowników

Obowiązki właściciela

  1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić osobom zatrudnionym, niezależnie od podstawy zatrudnienia, rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk.
  2. W przypadku pracowników obsługi zaleca się noszenie maseczek/przyłbic oraz rękawiczek, lub każdorazowo dezynfekować ręce po wykonanej usłudze.
  3. Zapewnienie odległości między stanowiskami pracy wynoszącej co najmniej 1,5m chyba, że jest to niemożliwe ze względu na charakter wykonywanej pracy. Wtedy jednak zakład musi zapewnić środki ochrony osobistej,
  4. Ustalenie zadań i procesów, które zwykle wymagają ścisłej interakcji i określenie sposobów ich modyfikacji, aby zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami, tam gdzie jest to praktyczne i bezpieczne. Wskazane jest takie ustawienie stanowisk, aby pracownicy byli od siebie jak najbardziej oddaleni, i w miarę możliwości nie pracowali blisko naprzeciwko siebie,
  5. Ustalenie stałych, jak najmniej licznych zmian pracowników,
  6. Ograniczenie interakcji personelu pracującego na różnych zmianach i zapewnienie czyszczenia i mycia pomieszczeń pomiędzy zmianami,
  7. Zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki i czasów rozpoczęcia pracy),
  8. Restrykcyjne przestrzeganie zasad higieny, dobrych praktyk higienicznych,
  9. Utrzymywanie wysokiego stopnia higieny osobistej, w tym dbanie o odpowiednią, czystą i – w razie potrzeby – ochronną odzież,
  10. stałe stosowane dobrych praktyk higienicznych (regularne mycie rąk, powstrzymywanie się od niehigienicznych zachowań, na przykład kichania czy kaszlenia, przy produkcji lub styczności z żywnością, szczególna dbałość o czystość toalet itp.).
  11. Należy zadbać o przypomnienie pracownikom zasad higieny osobistej, mycia i dezynfekcji rąk, o obowiązku informowania o złym stanie zdrowia. Dotyczy to nie tylko pracowników mających bezpośredni kontakt z zakładem i żywnością, ale również biurowych, kierowców, dostawców, serwisantów etc.
  12. Przed każdorazowym rozpoczęciem pracy pracodawca mierzy temperaturę ciała pracownika (w przypadku podwyższonej pow. 37st. Celsjusza pracownik nie jest dopuszczony do pracy)

Obowiązki pracownika

  1. Każdy pracownik stołówki zobowiązany jest do samoobserwacji. W przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusie lub choroby COVID-19 (duszności, kaszel gorączka) pracownik pozostaje w domu i zawiadamia o tym fakcie pracodawcę.
  2. Do kuchni pracownicy wchodzą i wychodzą tylko przez tylne wyjście.
  3. Bezwzględne przy każdym wejściu/wyjściu i w trakcie pracy często odkażają ręce płynem do dezynfekcji rąk wg. Instrukcji (zał.)i myją ręce zgodnie z instrukcją(zał.)
  4. Wszyscy pracownicy przebierają się w strój do pracy.
  5. Pracownicy nie przemieszczają się zbędnie po placówce.
  6. Przestrzegają warunków wymaganych przepisami prawa, dotyczącymi funkcjonowania zbiorowego żywienia
  7. Wykonują zadania, utrzymują odległość 1,5 m pomiędzy stanowiskami pracy a jeżeli to niemożliwe stosują środki higieny osobistej tj. maseczki/przyłbice i rękawiczki jednorazowe
  8. Utrzymują wysoką higienę mycia i dezynfekcji stanowisk pracy, opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców
  9. Po zakończonej pracy gruntownie dezynfekują powierzchnie, sprzęty i pomieszczenia zaplecza kuchennego oraz zmywalni
  10. Właściciel osobiście lub wyznaczona osoba dba o czystość magazynu spożywczego. Wstęp do magazynu ma tylko wyznaczona osoba wydaje towar kucharce wystawiając go na stoliku magazynu. Dba ona również o higieniczny odbiór towarów od dostawców. Zwraca uwagę na to czy dostawca ma rękawiczki i maseczkę. Dostawca nie wchodzi na teren stołówki i kuchni.

Zapewnienie bezpieczeństwa osób stołujących się

1. Utrzymanie1,5-metrowej odległości pomiędzy osobami wchodzącymi do stołówki, poprzez zastosowanie widocznych wskazówek (np. naklejki na podłodze lub stojące znaki).

2. Obowiązkową dezynfekcję rąk przez klientów przy wejściu na teren lokalu.

3. Udostępnienie dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dla klientów w obszarze sali jadalnej  oraz przy wyjściu z toalet.

4. Wyznaczenie miejsc w jadalni zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między gośćmi (zachowanie odległości nie dotyczy rodzin lub osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym)

5. Odległość między blatami stolików (od ich brzegów) powinna wynosić min. 1,5 m

6. Zasadę, że przy jednym stoliku mogą przebywać dzieci z jednej grupy-klasy.

7. Przestrzeganie założenia, że w pomieszczeniu nie może przebywać więcej niż 1 osoba na 1,5 m2.

8. Ustalenie i kontrolę maksymalnej liczby gości w jadalni – na podstawie liczby dostępnych miejsc siedzących, przy uwzględnieniu zasad zawartych powyżej (nie licząc tych wyłączonych z użytkowania).

9. Umieszczenie informacji o maksymalnej liczbie gości przy wejściu do jadalni

10. Wymagana jest każdorazowa dezynfekcja stolika po zakończeniu obsługi gości lokalu gastronomicznego przy danym stoliku.

11. Należy dezynfekować powierzchnie wspólne, z którymi stykają się dzieci pomiędzy poszczególnymi grupami

12. Rekomenduje się zapewnienie, w miarę możliwości, stałego wietrzenia pomieszczeń restauracyjnych.

13. Zaleca się wywieszenie w toalecie instrukcji dotyczących:
– mycia rąk
– dezynfekcji rąk
– zdejmowania i zakładania rękawiczek
– zdejmowania i zakładania maseczki.

14. Usługa na miejscu:
– przynoszenie zamówień na tacach,
– mycie i dezynfekowanie tac każdorazowo po użyciu.

15. Usługa na wynos:
– wydawanie zamówień na ladzie, w torbach,
– bezkontaktowe wydawanie zamówień,
– zapewnienie bezpieczeństwa przy korzystaniu z ekranów do składania zamówień (tzw. kiosków) poprzez np. dozownik z płynem do dezynfekcji rąk bądź jednorazowe rękawiczki oraz regularne (kilka razy dziennie), przecieranie powierzchni ekranów).

16. Usunięcie dodatków (np. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetniki) z obszaru sali jadalnej i wydawanie bezpośrednio do zamówienia przez obsługę.

Postępowanie podczas spożywania posiłku przez dzieci danej grupy

1. Dzieci na stołówką przyprowadza opiekun grupy. Dzieci po wcześniejszym umyciu i zdezynfekowaniu rąk wchodzą na jadalnie w odstępach 1,5 metra i zajmują kolejne wyznaczone miejsca(dodatkowo przy wejściu dostępne są jednorazowe rękawiczki).

2. Wszelkie używane naczynia są myte i wyparzane w zmywarce

3. Posiłek dzieciom podaje wyznaczony pracownik stołówki (opiekunowie dzieci na półkolonii nie mają kontaktu z żywnością) lub dzieci podchodzą pojedynczo  w odstępach 1,5 m

4. Po zjedzonym posiłku dzieci wychodzą pojedynczo

5. Odstęp pomiędzy kolejnymi grupami wynosi minimum 30 min od skończonego posiłku do wejścia następnej grupy (czas na dezynfekcję i wietrzenia pomieszczenia)

Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracownika.

  1. Pracownicy/obsługa lokalu powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
  2. Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
  3. W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąćpracownika od pracy i odesłać transportem indywidualnym (własnym lub sanitarnym) do domu lub w przypadku gdy jest to niemożliwe, pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie od innych osób.
  4. W przypadku, gdy nie ma możliwości dedykowania pomieszczenia dla osoby podejrzanej o zakażenie należy wydzielić miejsce w którym osoba ta bezpiecznie poczeka na transport w odległości min 2  od pozostałych osób.
  5. Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
  6. Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami gabinetu, oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
  7. Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.