Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy
Dnia 6 kwietnia 2009 roku Szkoła Podstawowa Nr 3 w Tomaszowie Lub. przystąpiła do realizacji Ponadregionalnego Projektu Edukacyjnego współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny i budżet państwa „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy". Beneficjentem Projektu, który obejmie 2.700 szkół podstawowych z terenu sześciu województw jest Grupa Edukacyjna S.A. z Kielc. Nasza szkoła jest jedną z 450 szkół województwa lubelskiego, które zostały wylosowane do udziału w projekcie.
Głównym celem projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia. Istotą projektu jest wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju uczniów poprzez praktyczne działania dzieci pod kierunkiem nauczyciela.
Wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego i motorycznego dzieci rozpoczynających naukę szkolną odbywa się poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, amerykańskiego psychologa i neurologa, profesora Uniwersytetu Harvarda i Uniwersytetu Bostońskiego, doktora honoris causa ponad 20 szkół wyższych i uniwersytetów, który zakłada, że każdy człowiek posiada wszystkie typy inteligencji w różnym stopniu rozwinięte. Tworzą one niepowtarzalny „profil inteligencji”, który podlega zmianom. Wszystkie te inteligencje wzajemnie ze sobą współpracują, a każdą z nich można rozwijać („słabsze” inteligencje można rozwijać poprzez „mocniejsze”). Rozwojowi inteligencji sprzyja również właściwie zorganizowane środowisko domowe.
Wykorzystanie w praktyce teorii H. Gardnera zapewnienia uczniom doświadczenia edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień, możliwości i potrzeb. Umożliwia działania we wszystkich dziedzinach aktywności, a szczególnie: językowej, matematyczno - przyrodniczej, artystycznej i ruchowej, społecznej. Praca z dziećmi prowadzona jest podczas zajęć obowiązkowych oraz na zajęciach dodatkowych – pozalekcyjnych.
Nauczyciel, uczestnicząc w projekcie, realizuje autorski pomysł, nie ograniczony sztywnymi ramami realizowanego programu nauczania. Dobór najwłaściwszych sposobów oddziaływania na dziecko wynika ze znajomości profilu inteligencji każdego ucznia, jego zainteresowań i potrzeb. Integralną częścią działań nauczyciela jest nawiązanie ścisłej współpracy z rodzicami wychowanków i uświadomienie im doniosłości podjętych działań zwiększających sukces dziecka.
Adresatami podjętych w ramach projektu działań są uczniowie klas pierwszych szkół podstawowych oraz ich nauczyciele, którzy wykazują się aktywnością twórczą. Do projektu dobrane zostały takie środki, które stymulują rozwój wieloaspektowo i wielowymiarowo. Uwrażliwiają na odbiór sensoryczny, zaspokajają potrzebę samodzielnego odkrywania świata, kształtują umiejętność uczenia się i samokontroli oraz motywują do samodzielnych działań, dając możliwość odczucia sukcesu.
Dnia 4 grudnia 2009r. w naszej szkole odbył się pokaz efektów pracy uczniów klasy 2c, kończący pierwszy etap projektu. Uczniowie od 5 września spotykali się 2 razy w tygodniu na zajęciach dodatkowych, by wspólnie bawić się i rozwijać swoje zainteresowania. Pokaz, na którym dzieci prezentowały scenki teatralne, taniec, treści przyrodnicze i matematyczne o zwierzętach leśnych oraz prace plastyczne i techniczne, spodobał się rodzicom i dyrektorowi szkoły Leszkowi Kodymowskiemu. Z rąk dyrektora dzieci otrzymały palcyni ,,Myszki” - podziękowanie za udział w projekcie. Nauczycielem realizującym autorski pomysł zajęć pozalekcyjnych pt. ,,Jesień w poezji, muzyce, plastyce, matematyce i przyrodzie” w I etapie projektu była Beata Łaba.
Obecnie do II etapu projektu przystąpiła klasa 1b z wychowawczynią Krystyną Kołcun.
Więcej informacji dotyczących Projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” można znaleźć na stronie http://www.pierwszaki.eu
Opracowane na podstawie informacji zawartych na stronie www.pierwszaki.eu oraz A. Kopik, M. Zatorska „Każde dziecko jest zdolne”